Firma germană de încălțăminte sportivă Adidas se confruntă cu acuzații de apropriere culturală, după ce a lansat un model de pantofi inspirat de sandalele tradiționale mexicane cunoscute sub numele de huarache, produse de meșteșugarii indigeni din regiunea Oaxaca. Designerul american Willy Chavarria, colaboratorul brandului, și-a exprimat regretul public pentru că nu a implicat comunitățile locale în procesul de creație.
Președinta Mexicului, Claudia Sheinbaum, a reacționat critic la lansarea produsului, subliniind că marile corporații preiau adesea elemente culturale ale comunităților indigene fără a le consulta sau compensa. Ea a anunțat că autoritățile examinează aspectele juridice pentru a oferi sprijin comunităților afectate.
Ministrul Culturii mexican a confirmat că Adidas a inițiat contactul cu oficialitățile din Oaxaca pentru a discuta posibile măsuri de compensare a comunităților ale căror creații au fost preluate fără acord. Compania și-a cerut scuze public, recunoscând valoarea patrimoniului artizanal indigen și promițând un dialog respectuos cu reprezentanții din Yalálag.
Imaginile promoționale ale pantofilor au fost retrase de pe platformele de social media ale brandului și ale designerului. Chavarria a menționat că intenția sa a fost de a omagia cultura și spiritul artistic din Oaxaca, dar a recunoscut că modul de abordare a fost neadecvat.
Adidas a solicitat o întâlnire cu autoritățile mexicane pentru a găsi soluții care să repare prejudiciul adus. Compania a reiterat angajamentul său de a colabora cu respect cu comunitățile indigene și de a onora moștenirea lor culturală.