Turbulențele aeriene, deși considerate adesea doar un moment neplăcut pentru călători, devin din ce în ce mai frecvente și intense ca urmare a încălzirii globale. Specialiști avertizează că acest fenomen va continua să se amplifice, afectând siguranța zborurilor comerciale.
Conform datelor disponibile, turbulențele reprezintă principala cauză a accidentelor legate de condițiile meteorologice în aviație. Deși numărul incidentelor rămâne redus, există cazuri documentate de răniri sau chiar decese. De exemplu, anul trecut, zeci de persoane au fost afectate în două incidente separate, unul implicând un zbor Air Europa și altul un avion Singapore Airlines.
Experții explică că, de regulă, pasagerii răniți sunt cei care nu poartă centura de siguranță sau personalul de bord. Avioanele moderne sunt construite să reziste turbulențelor, dar riscul pentru persoanele aflate la bord crește odată cu intensificarea acestor fenomene.
Cercetătorii identifică trei tipuri principale de turbulențe: convective, orografice și cele în aer liber. Ultimele sunt deosebit de periculoase datorită caracterului lor imprevizibil și invizibil. Acestea sunt generate în special de vânturile puternice din atmosfera superioară, la altitudinile de zbor ale avioanelor comerciale.
Încălzirea globală influențează direct aceste vânturi, crescând atât viteza, cât și forfecarea acestora, ceea ce duce la apariția unor turbulențe mai puternice și mai frecvente. Studii recente arată o creștere semnificativă a acestui fenomen în regiuni precum Atlanticul de Nord, America de Nord sau Asia de Est, cu procente care variază între 60% și 155%.
O analiză detaliată atribuie această tendință intensificării emisiilor de gaze cu efect de seră. Cercetătorii de la Universitatea din Reading au demonstrat că o creștere cu un grad Celsius a temperaturii suprafeței Pământului duce la o majorare cu 9% a turbulențelor în aer liber peste Atlanticul de Nord iarna și cu 14% vara.
În trecut, iarna era considerată sezonul cel mai periculos în ceea ce privește turbulențele, dar schimbările climatice reduc treptat acest decalaj, amplificând fenomenul și în lunile de vară și toamnă.
Ca măsuri de adaptare, specialiștii lucrează la optimizarea rutelor de zbor pentru a evita zonele cu turbulențe și la îmbunătățirea prognozelor meteorologice. Unele companii aeriene analizează și strategii care să impună o utilizare mai riguroasă a centurilor de siguranță pe parcursul zborului.
Totuși, soluția fundamentală rămâne reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Sectorul aerian contribuie cu aproximativ 3,5% la încălzirea globală, iar eforturile de a dezvolta combustibili mai ecologici au avut până acum progrese limitate, conform evaluărilor din domeniu.