Acord între Guvern și Asociația Municipiilor din România: modificări privind reforma administrației și proiectele PNRR

În urma discuțiilor dintre reprezentanții guvernului și Asociația Municipiilor din România, au fost convenite o serie de ajustări privind reforma administrației publice și derularea proiectelor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Toate propunerile asociației au fost incluse în pachetul de măsuri, potrivit unui anunț oficial.

Un aspect care rămâne în dezbatere este baza de calcul a populației utilizată în formulele de alocare. Autoritățile evaluează în continuare dacă se vor folosi datele definitive ale recensământului sau statisticile Institutului Național de Statistică, cu scopul de a identifica o soluție echilibrată.

Referitor la proiectele PNRR, cele care au atins un stadiu fizic de realizare de peste 30% vor fi continuate. Pentru proiectele sub acest prag, dar considerate esențiale pentru comunități – cum ar fi școli, blocuri sau spitale – va fi elaborat un memorandum în următoarele două săptămâni. Acestea vor fi analizate și prioritizate de ministerele responsabile.

Municipalitățile vor avea posibilitatea să continue lucrările din bugete proprii, cu perspectiva de a fi rambursate ulterior din economiile PNRR sau din alte fonduri europene sau de stat, precum Fondul Social pentru Climă. De asemenea, se reintroduce competiția între primării pe principiul „primul venit, primul servit”.

Printre alte decizii adoptate se numără:
– Finanțarea posturilor transferate către administrația locală până la decizia de păstrare sau desființare;
– Amenda pentru obstrucționarea controlului se va aplica persoanei vinovate, nu primarului sau președintelui consiliului județean;
– Eliminarea obligației stabilirii de cote adiționale la taxe, înlocuită cu o marjă de 5% din bugetele locale pentru facilități fiscale;
– Termenul pentru transmiterea procesului-verbal de contravenție se reduce la 6 luni, față de 3 ani;
– Finanțarea asistenților personali va fi asigurată până la preluarea de către Autoritatea Județeană pentru Persoane cu Dizabilități (1 ianuarie 2026);
– Posibilitatea modificării numărului de posturi prin hotărâre a consiliului local, cu respectarea plafonului maxim, acolo unde există servicii de evidență a populației și poliție locală;
– Reevaluarea funcționarilor publici o dată la patru ani pentru verificarea cunoașterii legislației actualizate.

De asemenea, primăriile vor putea decide cu privire la amplasarea sălilor de jocuri de noroc pe teritoriul administrat, inclusiv dreptul de a le interzice funcționarea.

Dialogul dintre Guvern și Asociația Municipiilor din România va continua, cu scopul de a identifica soluții eficiente în sprijinul administrației locale și în interesul cetățenilor.