Cum a fost folosită propaganda televizată pentru a radicaliza tinerii din Gaza

În timp ce în unele părți ale lumii copiii se uită la emisiuni educative care promovează toleranța și înțelegerea, în Gaza, între anii 2007 și 2009, postul de televiziune Al-Aqsa, apropiat de Hamas, difuza un program destinat tinerelor generații, denumit „Pionierii de mâine”. Acesta avea un personaj principal inspirat vizual de Mickey Mouse, numit Farfour, care însă îi îndemna pe copii la violență și la ură împotriva israelienilor.

Emisiunea, prezentată ca fiind educativă, era de fapt un instrument de promovare a extremismului. Personaje precum o albină sau un iepure le transmiteau telespectatorilor mesaje pline de violență, încurajându-i să aspire la martiriu și să participe la confruntări. Versuri de cântece și replici pline de patimă îi învățau pe copii să asocieze existența israelienilor cu dușmănia și răul.

Specialiștii susțin că astfel de programe au contribuit la crearea unei generații expuse constant unor mesaje radicale, în care violența era normalizată și chiar idealizată. Trauma pricinuită de conflict a fost exploitată pentru a alimenta resentimente și pentru a consolida o narativă conflictuală.

Deși personajele originale au fost „ucise” simbolic în cadrul emisiunii, mesajul promovat a rămas același, iar noile personaje au continuat să transmită aceleași idei extremiste. Acest tip de propagandă a pătruns nu numai în programele de divertisment, ci și în manualele școlare și în alte materiale educative, contribuind la perpetuarea ciclului de violență.

Astfel, mass-media a fost utilizată ca unealtă de influență a percepțiilor tinerilor, cu efecte care se resimt și în prezent.